Sunday, August 23, 2009

salam Ramadhan..


Bismillah...


Alhamdulillah,seinfiniti kesyukuran dipanjatkan buat Allah Rabbul Jalil..

kerana hingga saat ini,nyawa masih bersambung untuk diberi kesempatan mengecap dua nikmat terbesar iaitu Islam dan Iman.apalah nilai seorang hamba andai tiada padanya kesyukuran,bahkan akan diberi azab yg pedih.Seperti dalam firman Allah Taala;

"Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu engkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih."
- (Surah Ibrahim, ayat 7)

Ramadhan bertamu lagi,membawa kembali keberkatan dan keampunan yg dijanjikan Allah,bagi orang g benar-benar mencarinya,setelah setahun meninggalkan kita..kini ia tiba lagi.Cuma,yg tinggal kemahuan dan kesungguhan kita untuk mendapatkannya!ayuh,bersama mujahadah untuk mendapatkan keberkatan dan keampunan di bulan mulia ini.

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan kerana beriman dan mengharapkan pahala, niscaya akan diampuni dosa-dosanya yang lalu” .
[HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (1802), dan Muslim dalam Shohih-nya (175)



bagi diriku..




pastinya,ramadhan kali ini,sangat berbeza tanpa seorang ibu

pastinya ini akan kami lalui dgn getir sekali,

namun kami redha dengan ketentuan Allah,

ya Allah,tempatkan roh ibuku dikalangan orang-orang yang beriman.

cukuplah mati sebagai peringatan buat kita..

bahawa dunia ini hanya sementara dan kita hambaNYA..

firman Allah dalam surah Al-Qasas ;60-61:

"Dan apa saja[1130] yang diberikan kepada kamu, Maka itu adalah ke- nikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya?

. Maka apakah orang yang kami janjikan kepadanya suatu janji yang baik (surga) lalu ia memperolehnya, sama dengan orang yang kami berikan kepadanya kenikmatan hidup duniawi[1131]; Kemudian dia pada hari kiamat termasuk orang-orang yang diseret (ke dalam neraka)?"


[1130] Maksudnya: hal-hal yang berhubungan dengan duniawi seperti, pangkat kekayaan keturunan dan sebagainya

[1131] Maksudnya: orang yang diberi kenikmatan hidup duniawi, tetapi tidak dipergunakannya untuk mencari kebahagiaan hidup di akhirat, Karena itu dia di akhirat diseret ke dalam neraka.



moga Allah memberi kekuatan buat kita untuk mengisi Ramadahan ini dengan amal ibadah dan kebaikan,biarlah Ramadhan ini membuka lembaran baru dalam hidup kita menuju jiwa seorang mukmin yg bertaqwa.



“Semua amal perbuatan Anak Adam adalah untuknya,kecuali puasa, ia adalah kepunyaanKu, dan Akulah yang akan membalasnya. Dan bagi orang yang berpuasa diberikan dua kegembiraan.Satu kegembiraan ketika berbuka dan satu kegembiraan lagi ketika bertemu Tuhannya(menerima balasan yang dijanjikannya)

Dan sesungguhnya yang keluar dari mulut orang yang berpuasa

lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi”
(Hadith qudsi riwayat Tabrani dalam Al-Kabir dari Ibnu Mas’ud dan Ibnu Nazzar dari Ibnu Mas’ud juga,sedangkan Ubnu Asakir dari Abdullah bin Haris bin Naufal r.a)- Dipetik dari kitab Hadis Qudsi


wallahu'alam.



0 comments:

Post a Comment

assalamualaikum,

salam ukhwahfillah.

Related Posts with Thumbnails

:: peringatan buat kita yg selalu alpa ::

" Dan apa jua (harta benda dan lain-lainnya) yang diberikan kepada kamu, maka adalah ia merupakan kesenangan hidup di dunia dan perhiasannya; dalam pada itu, apa jua yang ada di sisi Allah (yang disediakan untuk orang-orang yang beriman dan taat) adalah ia lebih baik dan lebih kekal; maka mengapa kamu tidak mahu memahaminya?"
Al Qasas;60.