Monday, November 1, 2010

KUNCI KEBAHAGIAAN


tanyalah pada sesiapa pun,semua orang inginkan kebahagiaan.dan tak siapa inginkan yang sebaliknya. apakah hakikat kebahagiaan yang sebenar? ISLAM ada jawapannya..


Uqbah bin Amir r.a bertanya kepada Rasullullah, “Wahai Rasulullah, apa sahaja yang boleh menjadikan seseorang itu Berjaya dan bahagia dalam hidupnya?. Rasulullah menjawab, “Peliharalah lidahmu, berlapanglah kamu di rumahmu, menangislah terhadap kesalahan (dosa) yang engkau lakukan”


(HR Abu Daud, Tirmidzi, dan lain-lain)


berdasarkan hadist tersebut ,dapat kita fahami bahawa antara punca kebahagiaan adalah ;

  • memelihara lidah
Kerana lidah.. rosak persaudaraan yang terjalin. Kerana lidah, retak hubungan yang tersimpul rapi sebelum ini. Kerana lidah, orang lain merana. Bukan kerja senang untuk ‘meluruskan’ lidah dan bukan senag nak 'menjaga' lidah nie...kalau lidah yang dah biasa mencaci dan mengata orang....itulah yang akan terbiasanya... Sebab tu, kita kena jaga lidah ni daripada menyakiti hati orang lain. Apatah lagi....sama ada perkataan itu tidak sengaja atau disengajakan...yang mana mungkin bisa menyakiti sekaligus melukakan hati-hati..Dalam hadis pun ada menyebut, hadis daripada riwayat Bukhari dan Muslim : “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat hendaklah ia berkata yang baik atau diam”.
  • berlapang di rumah
Maksudnya di sini bukanlah nak biarkan rumah jadi lapang gitu aje.. tetapi kita perlu menghidupkan fungsi rumah itu sendiri sebagai tempat membina keluarga bahagia dan aman damai, serta menjadikan suasana rumah yang membolehkan kita beribadat kepada Allah. Rumah juga merupakan ‘madrasah’ pertama kehidupan kita untuk beramal, berukhuwwah dan membina masa depan keluarga. Kalau dah umah pun tunggang langgang, pastilah hidup pun tunggang langgang kan?

  • menangis terhadap dosa yang dilakukan

apabila kita melakukan dosa,maknanya kita telah melanggar fitrah kejadian kita.Hal ini akan menimbulkan rasa gelisah dalam diri.Biarlah rasa gelisah dan bersalah itu mendorong kita untuk menangis.Biarlah kita menangis di dunia ini...kerana jika menyesal di sana,tidak ada gunanya lagi..mata yg menangis kerana takutkan Allah ,akan selamat dari api neraka.seperti kisah di bawah ini;

Dalam sebuah kitab Daqa’iqul Akhbar menerangkan bahawa akan didatangkan seorang hamba pada hari kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan kejahatannya, dan telah diperintahkan untuknya dimasukkan ke dalam neraka.Maka salah satu daripada rambut-rambut matanya ( bulu mata ) berkata, “Wahai Tuhanku, Rasul Mu, Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, sesiapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis kerana amat takut kepada-Mu.”

Akhirnya, Allah S.W.T telah mengampuni hamba itu dan menyelamatkannya dari api neraka dengan berkat sehelai rambut yang pernah menangis kerana takut kepada Allah S.W.T.. Malaikat Jibril A.S mengumumkan, “Telah selamat Fulan bin Fulan sebab sehelai rambut.”

bukankah bahagia ,bila terlepas dari siksaan azab api neraka??



sama2 lah kita berusaha ke arah keredhaan ALLAH..insyaAllah.

0 comments:

Post a Comment

assalamualaikum,

salam ukhwahfillah.

Related Posts with Thumbnails

:: peringatan buat kita yg selalu alpa ::

" Dan apa jua (harta benda dan lain-lainnya) yang diberikan kepada kamu, maka adalah ia merupakan kesenangan hidup di dunia dan perhiasannya; dalam pada itu, apa jua yang ada di sisi Allah (yang disediakan untuk orang-orang yang beriman dan taat) adalah ia lebih baik dan lebih kekal; maka mengapa kamu tidak mahu memahaminya?"
Al Qasas;60.